Jeszcze jedno:
W Afganistanie bardzo intensywnie działa JW Komandosów, zajmują się min szkoleniem jednostek Afgańskich i to z dużymi sukcesami. Nie tak dawno nasi komandosi z tej jednostki przeprowadzili spektakularną akcję odbicia budynku rządowego z rąk talibów, wśród których był dwóch zamachowców samobójców. Nasi żołnierze zrobili to tak sprawnie i profesjonalnie, że zrobiło to ogromne wrażenie na dowództwie SOCOM (Special Operation Command) i potwierdziło tylko tezę, że polskie spec jednostki to nasza specjalność w NATO.
W Afganistanie GROM kierowany jest do NAJTRUDNIEJSZYCH i najniebezpieczniejszych zadań a szczątkowe informacje o operacjach jakie przeprowadza, pozwalają stwierdzić, że śp. gen. Petelicki wykonał kawał dobrej roboty...
@Abakan
Różne ćwiczenia międzynarodowe z naszymi F-16 wielokrotnie udowodniły, że ta wersja którą dysponujemy to najwyższa półka w całym NATO (oczywiście oprócz Amerykanów z ich F-22). Nasi piloci podkreślają ogromne możliwości tej wersji i skrzętnie to wykorzystują w pojedynkach z innymi samolotami. 2 lata temu podczas dużych ćwiczeń w Szwecji nasi piloci starli się min ze Szwedzkimi Gripenami w wersji C i końcowy bilans dla naszych wyniósł 4:0. Podobnie było z fińskimi F-16 gdzie nasi wygrali 4:1.
Co ciekawe rok temu na ćwiczeniach w Niemczech, nasi starli się z Eurofighterami z elitarnej jednostki w której latają instruktorzy - wyniki były zaskakujące (50 / 50) bo przecież Eurofighter to doskonały samolot do walki w powietrzu. Jak się okazało nasi na tej wersji F-16 też mają parę argumentów co skutecznie pokazali w walce
Nasza wersja F-16 to CJ block 52 Advanced, ta maszyna naprawdę ma niewiele wspólnego z wzorami chociażby z lat 90-tych. Np. ma bardzo skuteczną powłokę antyradarową o czym mało kto wie. Min. dlatego wielu entuzjastów lotnictwa narzeka, że nasi nie malują eFów okolicznościowo jak niektóre siły powietrzne - nie mogą tego robić aby jej nie uszkodzić. Lada moment zostanie dopięty do ostatecznej wersji zaawansowany system walki elektronicznej AIDEWS, dla którego równorzędnym systemem w całej Europie jest chyba tylko francuska Spectra z Rafale F.3.