Nie pamiętam, czy jest to w podstawówce jeszcze, ale w gimnazjum na pewno wyjaśniali wzory skróconego mnożenia i wedle tego zapisu tak należy to zadanie rozwiązać. Zapis mówi to jednoznacznie.
Tak na marginesie... Ja się nie dziwię wcale, że wciąż zmniejszają poziom matur, skoro nawet takie coś sprawia, że połowa ludzi potrafi się wyłożyć. Może wystarczy przed przystąpieniem do matury jebnąć każdemu indywidualnie tego pokroju zadanie i zweryfikować:
Poprawnie - możesz pisać maturę.
Niepoprawnie - czyścić szamba.
Ot, prosta selekcja.
#include <stdio.h>
int main(int argc, char **argv) {
int wynik1 = 48 / 2 * (9+3);
int wynik2 = 48 / (2 * (9 + 3));
printf("Wynik1 = %i, Wynik2 = %i", wynik1, wynik2);
return 1;
}
Całość naszego sporu rozbija się o tą nieszczęsną dwójkę. Czy jest ona elementem oddzielnego mnożenia (jak uważają koledzy czule nazywający mnie niedorozwojem), czy też jest ona wyciągnięta przed nawias i stanowi fragment działania na nawiasie (jak uważam ja). W zależności od naszego punktu widzenia i interpretacji zapisu 48/2(9+3) otrzymujemy różne wyniki.