Ork.Fajny napisał/a:
Ja powiedziałem że Katolicyzm dziś jest tym mniej lub bardziej oryginalnym chrześcijańskim wyznaniem z początków, bez większych zmian w dogmatach wiary. Nie wiem nawet po co idziesz tak daleko.
Przeczytaj jeszcze raz, tym razem ze zrozumieniem. Stwierdziłeś, że chrześcijaństwo w pierwotnej wersji można równać z katolicyzmem ze względu na te same podstawy (wbrew twoim słowom, w dogmatach wiary zaszło parę dość istotnych zmian, ale o tym za chwilę) - odwołałem się do kryterium tej samej podstawy. Chyba że uważasz, że zapisy starotestamentowe w żaden sposób cię nie obowiązują, ale to chyba klasyfikuje się w kategorii
haeresis.
Ork.Fajny napisał/a:
Wymień mi paręnaście różnic między wierzeniem mojego przodka sprzed prawie tysiąca lat a jakimś katolikiem z dzisiejszej Polski.
Z samej wiary nie uzbierałem kilkunastu, gdyż skupiłem się tylko na najbardziej istotnych. Pozwól, że ujmę w swej wypowiedzi także dyscyplinę i nie ograniczę się do samych różnic, ale wymienię też kilka zmian, które później zostały cofnięte.
Wiara:
- spowiedź indywidualna (wprowadzana stopniowo od VII wieku, zatwierdzona dopiero w wieku XII; teoretycznie można byłoby to podpiąć pod dyscyplinę, uznałem jednak, że jeśli ma to być forma kontaktu człowieka z Jahwe, klasyfikuje się jako kwestia wiary)
- istnienie czyśćca (połowa XII wieku)
- świat został stworzony z niczego (XIII wiek)
- realna obecność Chrystusa w komunikantach (XIII wiek)
- potępienie nieochrzczonych (XV wiek - odwołane w XX wieku)
- zakaz indywidualnej interpretacji pisma świętego (wiek XVI, zniesiono w wieku XX)
- niepokalane poczęcie (dogmat z połowy XIX wieku)
- metaforyczne postrzeganie obrazu stworzenia przedstawionego w
Genesis (przełom XIX/XX wieku)
- dogmat o wniebowzięciu NMP z duszą i ciałem (dogmat XX-wieczny).
Dyscyplina:
- obligatoryjny celibat kapłanów (XI wiek, skutecznie wprowadzone dopiero pod koniec wieku XII)
- wprowadzenie (wiek XIII) i zniesienie (wiek XVIII) kary śmierci za herezję (przypominam czysto teoretycznie, gdybyś uznał słuszność kary śmierci za herezję - zgodnie z
Dignitatis humanae wiara jest aktem dobrowolności i nie może wynikać z przymusu, negując
Dignitatis humanae sam zaś stajesz się heretykiem)
- zakaz posiadania pisma świętego przez osoby świeckie (XIII wiek, Grzegorz IX - wybacz, nie pamiętam kiedy ów zakaz zniesiono, ale coś mi XVIII-wieczne
Sollicita ac provida świta)
- dopuszczenie czytania dzieł filozofii klasycznej przez osoby wierzące (połowa XX wieku - wtedy oficjalnie zniesiono
Index librorum prohibitorum).
Pozdrawiam.